Followers

Welcome to My Blog

© You are not allowed to copy the photos of myself and friends without my permission.Do enjoy your readings and give your credit if you copied my writings.Thank you ©

manusia memang tak pernah puas kan?

sekali lagi cerita tentang aku dan sepupu aku keluar membeli-belah
kami masing-masing punya bajet tersendiri
bila lihat dia beli ini, aku ikut rasa ingin membeli
bila lihat aku beli itu, dia juga ingin memiliki
tapi kami selalu mengingatkan antara satu dengan yg lain
"lu beli apa yg betul2 lu perlukan je dulu, ada wang lebih baru beli yg selainnya"
"wa rasa lebih baik kita beli lain2, nanti boleh tukar2, pinjam2"
ok, aku dgn sepupu aku memang guna kata ganti diri ikut suka hati kami

bila bershopping ni
kita akan rasa tak cukup je duit yg ada
walaupun sudah belanjakan hampir RM1k
ironik kan?
nampak sangat nafsu bermaharajalela dalam diri
adalah lagi memalukan bila kita tak puas hati dgn apa yg org lain miliki
"untunglah lu.boleh beli branded punya barang.wa punya cikai je"
"untunglah.lu ada bajet lebih dari wa, boleh beli banyak2"
"untunglah..lu punya barang lagi cantik dari wa punya barang"

hey, stop it!
belajarlah bersyukur dengan apa yang kita ada
mungkin dia lebih dalam hal ini
tapi ada hal lain yg mungkin, kita melebihi dia
betul tak?

aku menulis bukan sekadar omongan kosong
tapi ini adalah pengalaman yg aku lalui
aku juga manusia yg iri terhadap kelebihan org lain
tapi mungkin penerimaan iri hati itu berbeza

ada orang, bila iri hati, dia akan berusaha lebih keras
supaya dia juga dapat mencapai apa yg dicapai oleh org lain
ada juga yg mengambil jalan negatif
harapnya kita semua ambillah penerimaan positif ya..

2 comments:

Aesya Zealous said...

manusia xpernah puas dgn ape yg ade kan? huhu..

kene bersaing secara sihat. yeahh positif.. tp kdg2 negatif juga..huhu~

Ibtisam Najmi said...

bersaing secara sihat itu memang perlu utk kemajuan diri kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...